نظر اسلام درباره ی ترنسکشوال

برزخ تن

مصاحبه با یکى از عالمان شیعه و عضو انجمن ترنس گمنام
(بر اساس قوانین انجمن نام پرسش شونده مستعار است)

پرسشگر:با سلام لطفا خودتون رو معرفى کنید
اقاى احمدى: به نام خداوند بزرگ احمدى هستم ۴٢ ساله و ساکن اصفهان

پرسشگر: شما از کى با انجمن همکارى میکنید؟
اقاى احمدى: بنده از سال ٨٧ با انجمن همکارى میکنم و در زمینه مسائل شرعى شیعه ترنسها به انجمن کمک میکنم

پرسشگر: نظر اسلام درباره ترنسکشوالیسم چیست؟
اقاى احمدى: بحث ترنسکشوالیسم و تغییر جنسیت از ابتداى خلقت وجود داشته و بوده اند انسانهایى که مایل به ملحق شدن به گروه مقابل خود بودند. 
در اسلام اگر فعل حرامى وجود داشته باشد باید در نص صریح قران ذکر شده باشد یا اینکه در سیره پیامبر مشاهده شود وقتى مخالفت با تغییر جنسیت نه از طرف قران و نه در سیره پیامبر مشاهده نشده پس ما هم دلیلى بر رد این مطلب نمیبینیم. به همین علت ایت الله خمینى به عنوان اولین رهبر دینى در کل دنیا حکم بر تایید این فعل دادند

پرسشگر: ولى ما در ایه ١١٩ سوره نسا به این مطلب میرسیم {(وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِیناً)
«و [شیطان گفت:] آنها را گمراه مىکنم! و به آرزوها سرگرم مىسازم! و به آنان دستور مىدهم که گوش چهارپایان را بشکافند، و آفرینشِ خدایى را تغییر دهند، و هر کس شیطان را به جاى خدا ولى خود برگزیند، زیانِ آشکارى کرده است.} و این مطلب حکم بر عدم تغییر در خلقت میکند
اقاى احمدى: درباره این ایه دیدگاه هاى مختلفى وجود دارد. من دیدگاه ها رو به زبان ساده عرض میکنم و دلایل رد این دیدگاه ها رو هم میگم تا برسیم به دیدگاه مورد نظر
١. بعضى از فقها مراد از این ایه را تغییر در حیوان و انسان میبینند و هر گونه تغییر در ظاهر رو حرام میدونند حتى عمل زیبایى تا جایى که طاووس حتى در عروسى یک سیاه پوست و سفید پوست حاظر نمیشد که البته این استدلال غلطى هست چون مسلمانان به سیره پیامبر اعتقاد دارند و پیامبر براى پسر خوانده خودش یک سیاه پوست رو انتخاب کرد و البته این استدلال با ایه دیگر قران {هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها...)(هود/۶۱)
«اوست که شما را از زمین آفرید و آبادى آن را به شما واگذاشت.»

«أعمرته الأرض و استعمرته إذا جعلته عامرها و فوضت إلیه عمارتها.» (همان)
«او را به عمارت یا استعمار زمین گماشتم‌، یعنی او را آبادکننده زمین قرار دادم و آبادانی آن را بدو واگذار کردم.»} درتضاد هست که ممکن نیست این تصور 
اگر این جور باشه ما حتى نمیتونیم گندم رو ارد کنیم یا ارد رو نان کنیم

٢. بعضى از فقها مراد از این ایه رو تنها مختص به انسان میدونند و حیوان و طبیعت رو مبرا میدونند ولى در این ایه از واژه 'خلق الله' که شامل همه موجودات و نباتات میشه استفاده شده پس بر طبق این استدلال یک جمع زیادى استثنا میشه که این مطلب از لحاظ فقهى مستهجن و غیر قابل قبول هست پس این استدلال هم باطل هست

٣. گروه سوم مقصود این ایه رو تغییر در فطرت انسان میدونند و عقیده دارند انسان با فطرت توحیدى افریده شده و مقصود از این ایه تغییر در فطرت توحیدى و مشرک کردن فطرت انسان است که این مطلب با وظایف شیطان سازگارى داره و قابل قبول است. شیطان دکتر یا دامپزشک نیست که به تغییر جسمانى دست بزنه پس منظور از این ایه تغییر مادى و جسمى نیست بلکه تغییر در فطرت است
البته گروهى دیگه اى هم هستند که میگن تغییرى که باعث شر بشه در مقابل خیر کم. منظور این ایه هست مثلا شما بیاین و دستتون رو قطع کنید مثلا به خاطر اینکه یک سیلى به دوست زدین خوب این عمل شر زیادى نسبت به خیر کم داره

پرسشگر: پس ترنسها هم نباید عمل کنند چون این تغییر باعث کم شدن یا از بین رفتن حس جنسیشون میشه و ممکنه به ظاهر دلخواه نرسند
اقاى احمدى: اولا این مشکل نسبت به مزایاى تغییر جنسیت در اقلیت قرار میگیره. یک ترنس با جراحى جایگاه اجتماعى، قانونى و ارامش روحى بالاترى پیدا میکنه پس میشه خیر عظیم در مقابل شر کم. دوما ارضاى جسمى تنها از یک عضو بدن صورت نمیگیره اگر با عشق و علاقه رابطه برقرار بشه ممکنه اون فرد حتى بالاتر از یک انسان عادى به ارضاى جسمى برسه. سوما اکثر انسانهاى روى زمین ظاهر دلخواه خودشون رو ندارند حتى به نظر من دست ترنسها براى درست کردن ظاهر دلخواه بازتر هست چون با عشق و علاقه و اگاهى و تحقیق این کار رو انجام میدن و به ظاهر خودشون بیشتر از یک انسان عادى که ترنس نیست اهمیت میدند 

پرسشگر: اشکال بعدى که از اسلام گرفته میشه این مطلب هست که هیچ صحبتى از افراد ترنس به میان نیومده و ایا این با جامعیت قران تضاد داره؟
اقاى احمدى: ببینید قران یک کتاب قانون کلى هست اگر قرار بود همه چى به ریز در قران بیاد که ما باید شاهد یک مجموعه ٧٠،٨٠ جلدى از قران باشیم. قران یک قانون کلى میده و میگه طبق این رفتار کنید و هرچى بر خلاف دستورات قران بود قبول نکنید و از اون دورى کنید. اگر بنا بر این بود که ایه براى طریقه رفتار با ترنسها میداد باید ایه براى رفتار با سرما خوردگى ها، رفتار با افراد سردرد گرفته و.... میداد. دین اسلام بنابر اموزه هاى قران باید منابع خودش رو از چند جا تامین کنه. یکیش قرانه ، ما احادیث و سیره پیامبر و اجماع رو داریم. این اجماع همون بحثى هست که میتونه اسلام رو به روز نگه داره و براى مسائلى تشکیل میشه که با توجه به علم روز که احکام اون به صورت واضح در قران ذکر نشده تصمیم گیرى میشه. قرار نیست قران کتاب پیش گویى باشه که تغییر جنسیت که سالها بعد از نزول قران اومده توش پیش بینى بشه و حکم صادر بشه براش. همین الان فقها و مراجع تقلید از روى همین دستورات کلى قران احکام و مسائل تغییر جنسیت رو بررسى میکنند و الا سر خود که چیزى نمیشه گفت

پرسشگر: یعنى شما اعتقاد دارید ترنس بودن مثل سرماخوردگى بیمارى هست؟
اقاى احمدى: خوب واضح هست که این یک بیماریست و یک اختلال. وقتى روح فرد اسیر یک جسم اشتباه شده وقتى یک روح زن اسیر یک جسم مرد بشه خوب یک بیمارى میشه و البته قابل درمان مثل سرما خوردگى که یک روح سالم اسیر یک جسم سرماخورده میشه و این دو در تضاد با هم رفتار میکنند

پرسشگر: پس چرا اسلام با همجنس خواهان به مخالفت می پردازه و اونا رو قبول نمیکنه؟
اقاى احمدى: این بحث اسلام نیست هیچ دین و ایینى همجنس خواهى رو نمى پسنده در تورات هم این مخالفت ذکر شده و مسیحیت هم به کتب عهد عتیق یا همون تورات عقیده داره و همجنس خواهى پسندیده نیست.

پرسشگر:ولى بحث ما نظر اسلام هست، شما گفتید اسلام با ترنس ها مشکلى نداره چون این یه بیمارى هست و قابل درمان پس چرا به هم جنس خواهى به چشم بیمارى نگاه نمیکنه؟
اقاى احمدى: اولا بحث ما درباره ترنسهاى محترم هست و نه همجنس خواهان دوما من تمام تحقیقات و بررسى ها در مورد ترنسها بوده و مطالعه اى درباره همجنس خواهان عزیز ندارم پس نظر مستدل و محکمى نمى تونم بدم و این مطلب در حوزه فعالیت من نبوده ولى لابلاى مطالعات من به این نتیجه رسیدم که همون قدر که ازمایش و پژوهش هست که میگه همجنس خواهى فطرى هست همون قدر هم ازمایش و پژوهش هست که میگه همجنس خواهى اکتسابى هست یعنى انسان همجنس خواه بدنیا نمیاد بلکه همجنس خواه میشه پس هنوز دلیل علمى قطعى نیومده که نظر اسلام رو مردود کنه و بگه همجنس خواهى فطرى هست و انسان از ابتدا همجنس خواه به دنیا میاد. البته باز هم بگم بحث نظر اسلام و همجنس خواهى نه در حوزه مطالعه من بوده و نه موضوع اصلى صحبت ما و نه چیزى هست که در این ۴ خط بشه بهش جواب داد. ولى ترنسکشوالیسم یک فعل فطرى هست یعنى یک انسان ترنسکشوال به دنیا میاد و باید کمکش کرد تا به ارامش روحى برسه

پرسشگر: نظر اسلام راجع به اینکه ترنسهایى که نمیتونند عمل کنند چى هست؟ ایا اینها حق زندگى ندارند؟ ایا اسلام به این افراد بى توجه نبوده؟
اقاى احمدى: من متوجه نشدم منظور شما رو براى چى نتونند عمل کنند؟

پرسشگر: به خاطر مسائل مالى، به خاطر اینکه با عمل بهبودى کامل حاصل نمیشه و به خاطر مسائل اجتماعى
اقاى احمدى: فرض کنید یک انسان عادى اگر توى یه اداره مشغول به کار بشه ممکنه یه حقوق معمولى و فقط در حد گذران زندگى بگیره حالا ایا درسته بگیم این ادم میتونه بره دزدى کنه چون حق زندگى بهتر داره؟ اینجا مشکل از اون حقوقى که اداره میده یا مشکل از قانون اساسى نیست مشکل از سیاست هاى دولت هست که باید رفاه و ارامش رو فراهم کنه. حالا چون مجرى قانون درست عمل نمیکنه ما نمى تونیم بگیم این قانون اشتباهه
اگر فرهنگ تغییر جنسیت هنوز بین عوام نهادینه نشده خوب باید این کار رو انجام داد باید فرهنگ سازى کرد. مگر انسانهایى که وقتى هنوز فرهنگ ایدز یا جذام بین مردم نهادینه نشده بود به بدترین شکل باهاشون رفتار مى شد ادم نبودن، حق زندگى نداشتند؟ پس اون زمان هم میشد بگیم این افراد به خاطر اینکه حق زندگى بهتر دارند میتونستند بر خلاف قوانین رفتار کنند یا انکه بگیم چون مردم فرهنگ رفتار با جذامى ها رو نداشتند پس اسلام به جذامى ها بى توجه بوده

پرسشگر: به نظر شما ابن قیاس مع الفارق نیست؟ در زمینه دزدى یک نفر اسیب میبینه بدون اینکه رضایت داشته باشه ولى در بحث ما ٢ طرف با میل و رغبت کامل این کارو انجام میدن نه اینکه یک نفر اسیب ببینه و رضایت نداشته باشه
اقاى احمدى: شما فقط رضایت ٢ طرف رو تو این بحث میبینید ولى به جامعه بى توجه هستید. یک مثال دیگه : یه زمان تو روزنامه ها میخوندیم که یک انگلیسى توى اگهى اینترنتى از ادما دعوت میکرده که بیان و خودشون رو تقدیم کنند به این ادم تا ایشون اینا رو بکشه وگوشت این افراد رو بخوره. چند نفر هم به این صورت کشته بودند. حالا طرف اول که راضى هست ، طرف دوم هم که راضى هست پس مشکل کجاست؟ مشکل نهادینه شدن این حرکت و از بین رفتن حرمت این کاره که به جامعه ضرر میزنه. تنها رضایت ٢طرف براى انجام یک فعل لازم نیست ما در تعامل با جامعه و محیط هستیم و باید به اون احترام بزاریم. 

پرسشگر: اگر شیعه و مسیحیت و تسنن یک خدا رو مى پرستند پس چرا ٣ دیدگاه مختلف درباره ترنسکشوالیسم وجود دارد؟
اقاى احمدى: ببینید این یک بحث بزرگ هست و فکر نکنم جوابى که بدم مورد تایید انجمن قرار بگیره چون مطلب اسلام گرایانه میشه و از بى طرفى خارج میشه ولى یک جواب ساده میدم ( فرق این ٣ فرقه فقط در تصورى که از خداى خودشون دارند خلاصه میشه. یک مثال میزنم. یک لحظه چشماتون رو ببندین و یک باغ زیبا و کلى درخت و گل رو تصور کنید و تعدادى انسان که در این باغ زندگى میکنند، حالا یک لحظه تفکرتون رو قطع کنید، کل این مجموعه نابود میشه. در حالت ساده میشه گفت شما خداى این باغ و انسانها شدید. حالا اگه به اون انسان ها بگید شما و تقاضاهاى شما رو تصور کنه قطعا تصورات مختلفى خواهد بود) البته منظور به این نیست ما با خداى خودمون یه همچین رابطه اى داریم این فقط یک مثال بود براى درک کردن موضوع

پرسشگر: پس شما میگید اسلام کامل ترین تصور رو داره؟
اقاى احمدى: من هیچ تاییدى نکردم فقط تفاوت در رفتار با ترنسکشوالیسم رو با مثال گفتم. انتخاب کامل ترین تصور به عهده خود انسان هست و خود قران تاکیید به تفکر و انتخاب رو داره والبته این یه بحث تبلیغ دینى نیست و من یک مبلغ دینى نیستم که بحث به اون سمت پیش بره

پرسشگر: به عنوان حرف اخر؟
اقاى احمدى: به تمام دوستان ترنس با هر عقیده و مسلکى توصیه میکنم با تفکر و اگاهى جلو برند و اسیر احساسات کاذب نشند. من ترنس نیستم و نمیتونم مسائل روحى این دوستان رو درک کنم ولى واقعا تحت فشار هستند چون از پایین ترین و کوچک ترین حق خودشون که همه ادما دارند (جنسیت جسمى) محروم هستند. واقعا سخته روح یک ادم حبس بشه. ولى عاجزانه تقاضا دارم با رفتار سنجیده و عاقلانه پیش برن چون کوچکترین حرکتشون متاسفانه به کل ترنسهاى دنیا تعمیم داده میشه. امیدوارم در پناه خدا شاد و پر از امید باشند و با تمام وجود براى اگاهى جامعه درباره این دوستان تلاش خواهم کرد. توکل بر خدا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:,ساعت 12:38 نويسنده هیراد FTM |